mandag den 6. januar 2014

Nogle gange er rester bare min livret...

Jeg har fået en kompliment! "Det er altid så dejligt at være oppe at spise hos dig! Du er sådan en, der lige kan tage det, der er i køleskabet og gøre det mega lækkert"... Ja, jeg fik helt røde kinder! Det er dejligt, når man får sådan en med på vejen... 

Min stolthed eskalerede nok over komplimenten, da jeg kom til at tænke nærmere over det. Det skyldes dels, at jeg hader madspild. Jeg synes, det er noget så træls at smide mad ud! Derudover skyldes min glæde over komplimenten, at det er sådan, vi i min familie altid har sagt om min mormor! Og hvis der er nogen her i verden, hvis evner i et køkken, jeg gerne vil have, så er det min mormors (og min farmors, og min mors, og Julia child, og Karsten Kyster, og og og... Indrømmet, der er nok ret mange, men min mormor står altså øverst)...

Jeg tror, at grunden til, at jeg laver mad af rester, som jeg gør er, at jeg ikke ser det som rester, men som ingredienser til et nyt måltid... Noget mad smager faktisk endnu bedre dagen derpå, når smagen rigtig har fået lov til at sætte sig, men helt ærligt, så smager selv den mest lækre bolognese af petroleum, når man skal spise den for 3 aften i træk...

Derfor bruger jeg for det meste mine rester som en ingrediens i et andet måltid. Det bliver serveret anderledes, der bliver tilsat noget nyt eller noget går da at være hoveddelen af et måltid til at blive et delelement... Det kan være en bolignese, der bliver til topping på bruscetta eller fyld i pizzasnegle, eller spizet op med friske tomater og hældes i en mini lasagne med squashplader og mozerella...

En anden god måde at få spist op på er, at jeg ikke er bleg for at servere rester for mine gæster... Jeg går ikke ud og køber ind til en stor menu, hvis jeg allerede har ingredienserne liggende til en lækker pastaret i køleskabet... 

I sidste uge havde jeg året første fastedag. Jeg tænkte slet ikke på mad hele dagen. Jeg vidste bare, at jeg havde en eller anden form for rester i køleskabet, der sagtens kunne blive til en lækker tallerken til aftensmaden.

I lørdags inviterede jeg mine veninder til kom og tøm mit køleskab. Der var ingen klager... Først havde jeg lavet en rerun af vores første forret fra nytårs aften.
Efter Forretten var det projekt alt godt fra køleskabet.

Lidt bolignese:


Lidt ost og pølse:


Lidt brød til:


Og sidst men ikke mindst de sidste stykker af nytårskagen:




Projekt tøm køleskabet fortsatte til aftensmaden i går i form af kartoffelblinis med fire forskellige slags fyld:


Seneste projekt indenfor anvendelse af rester var en pesto. Jeg havde fået en ny bog i værtindegave fra en veninde.

Jeg havde nogle forskellige rester i køleskabet.

Lidt rucula:


Lidt baby spinatblade:


Lidt parmesan, noget hvidløg og nogle ristede hasselnøddeflager:


Det hele blev vendt sammen i min blender:


Og derefter blendet til en jævn masse sammen med olivenolie:

 Derefter blev pestoen hældt på glas og overhældt med lidt mere olivenolie... Og nu står det pænt og venter på mig i mit køleskab! 


Jeg glæder mig allerede til at komme hjem fra en uges ophold på hotel og skulle spise kylling med squashpasta vendt med pesto! Kan kun blive et dejligt måltid...





Ingen kommentarer:

Send en kommentar